Fotoreportage: Togtur på tredje klasse gennem telandet i Sri Lanka

Det kører sjældent mere end 25 kilometer i timen, så der er god tid til at se det overvældende landskab, teplukkerne og vandfaldene, når man tager toget gennem Sri Lanka på den victorianske jernbane, kolonimagten grundlagde for 150 år siden. Vi kørte på tredje klasse sammen med de lokale og nød hvert eneste minut af den lange togtur og srilankanernes imødekommenhed.


Om rejsen: Magasinet Rejser var inviteret af Zen Luxury Travels og Jetwing Travels, der sørgede for transport og ophold.

De bruger stadig håndkraft til at vende lokomotiverne, og der skal lægges kræfter i, når signalerne skal skiftes. Jernbanen fra Sri Lankas hovedstad, Colombo, til Ella blev bygget af den britiske kolonimagt i 1863 for at kunne transportere te, kaffe og andre afgrøder fra de frodige bjerge til kysten.

På den måde fortæller jernbanen også en vigtig del af Sri Lankas historie.

Nu er den en af verdens bedst bevarede victorianske jernbaner og bliver flittigt brugt af både lokale og turister.

Vi tog den smukke rute mellem byerne Kandy og Nanuoya oppe i bjergene for at besøge det område, der kaldes Lille England. Turen tog næsten fem timer. Den er 98 kilometer lang, så gennemsnitsfarten var omtrent 20 kilometer i timen – dog med mange stop undervejs.

Her er historien om togturen fortalt i billeder.

Morgenlyset rammer toget, som er på vej til Kandy fra Colombo. Vi venter ved Paradeniya Station og er spændte på, hvordan vi kommer på et tog, hvor passagererne allerede hænger uden på, inden det bliver vores tur. Det er ikke nemt at få billetter til togene (se faktaboksen), og selv om turister bliver anbefalet at rejse på første klasse, hvor der er aircondition, lykkes det os kun at få billetter til tredje klasse, men dog med reserverede pladser til vores fire-fem timer lange togtur til Nanuoya. Det viser sig at være den helt rigtige løsning, for vi møder en sød srilankansk familie i vores vogn. Foto: Anja Limkilde
Nyd udsigten. Togturen mellem hovedstaden Colombo og Ella kaldes en af de smukkeste togture i verden. Der er da også masser at se på for passagererne. Den lille pige her har taget en kikkert med, men vender den i første omgang forkert … Foto: Anja Limkilde
… efter et par forsøg mere bliver kikkerten vendt rigtigt, og hun kan nyde udsigten ud over de frodige bjerge med de grønne tæpper af temarker, vandfald eller jungle. Rejser man med toget fra Kandy mod Ella, er udsigten bedst i højre side. Foto: Anja Limkilde
Gennem tunneler og over bjerge. Toget bevæger sig gennem uvejsomt terræn og forbinder bjergene og telandet på midten af Sri Lanka med kysten. Briterne byggede togbanen, da de var koloniherrer på øen, for at kunne transportere te fra de frodige og regnfulde egne til kysten, hvorfra det kunne sejles hjem til England. Den velbevarede victorianske jernbane blev grundlagt i 1863. Det skete kun ved hjælp af håndredskaber og dynamit. Flere hundrede mennesker døde under dens tilblivelse. Foto: Anja Limkilde
Vinduerne er åbne hele vejen, så man får luftet togvognene godt igennem. Det betyder også, at man kan stikke hovedet ud og få det blæst igennem, som denne nysgerrige dreng gjorde. Derudover kan man tage vidunderlige billeder fra turen. På første klasse, hvor den eftertragtede aircondition er, kan vinduerne ikke åbnes. Foto: Anja Limkilde
På tredje klasse kommer man helt tæt på de lokale, der også kører på billige billetter. Vi sad sammen med en srilankansk familie med bedstemor, forældre og fire børn, der havde taget den lange tur fra Colombo til Ella. De startede klokken seks om morgenen og ville først være fremme efter 10-11 timer, selv om toget, vi var med, blev kaldt et eksprestog. Midt på dagen var det tid til en lur for både de yngste og de ældste. Foto: Anja Limkilde
Pak tålmodigheden og en god madpakke til turen, for selv om afstandene ikke er store, er turen lang. Tempoet er mellem 25 og 30 kilometer i timen det meste af tiden, når toget kører. Men det stopper ved mange stationer undervejs eller venter på sidespor, så togene kan passere hinanden på den en-sporede jernbane. Pak for resten også håndsprit og toiletpapir, hvis du skal bruge toilettet undervejs. Foto: Anja Limkilde
Populære og proppede tog. Togene bliver brugt af både pendlere og turister. På en lokal helligdag som denne er togene godt fyldte. Selv om toget sjældent kører over 30 kilometer i timen, fortæller vores guide os, at det er en af de hurtigste måder at komme rundt i Sri Lanka på. Biler og busser må køre uden om eller op og ned ad bjergvejene, og trafikken på vejene kører i gennemsnit omkring 40 kilometer i timen. Foto: Anja Limkilde
Proppede toge 2: På en lokal helligdag som denne er togene godt fyldte. Foto: Anja Limkilde

Tag toget

Det er ikke let at købe billetter til en togrejse i Sri Lanka. De kan ikke købes online ved det srilankanske togselskab, men skal købes på stationerne.

Billetterne bliver sat til salg 30 dage før afgang, og i praksis bliver de fleste opkøbt af rejseselskaber eller andre, der sælger dem videre med det samme.

Derfor kan en billet, der normalt vil koste omkring 10 kroner, hurtigt løbe op i det tidobbelte eller mere. Vores billetter kostede oprindeligt omkring 3000 rupees (cirka 60 kroner) for to voksne, men endte med en pris på 12.000 rupees (cirka 240 kroner). Vi mødte andre rejsende, der oplevede det samme problem.

Vil man købe billet hjemmefra, kan man alliere sig med en rejseplanlægger, som for eksempel 12go.asia. Der kan man bestille sine billetter på forhånd og afhente dem på kontoret i Colombo eller få dem bragt til hotellet for et mindre gebyr. Det er dyrere, men stadig overkommeligt, og to billetter fra Kandy til Nanuoya på første klasse vil på den måde koste omtrent 225 kroner. Man kan dog ikke være sikker på at få billetter til første klasse, men måske blive tilbudt til anden eller tredje klasse.

Gode råd til togrejsen: Der er toilet i toget, men ikke papir og vand, så huske at medbringe noget selv. Medbring også mad og drikke. Der er ofte sælgere, der hopper på og af toget med samosaer, varme nødder, sodavand eller andre lækre sager, men turen er lang, og det er ikke altid muligt at købe noget undervejs. Rejser du op i bjergene, så tag en trøje med. Temperaturen kan falde fra 30 til 17-18 grader på vejen.


Artiklen har været bragt i Jysk Fynske Mediers magasin Rejser og på blandt andet fyens.dk.