Galleri: Her kan du købe en original Eckersberg og andre bidder af kunsthistorien

Skitsehandlen i Faaborg er landets første galleri til kun at sælge skitser og tegninger. Her er både historiske skitser af de helt store danske malere og udstillinger med samtidskunst. Ejerens ambition er at give almindelige mennsker mulighed for at købe en original bid af kunsthistorien.

Fem historiske figurer er sirligt tegnet. En spids blyant på et papir har streget omridsene af rober og hatte, kurve og kyser op på papir, der er gulnet af tiden. I 1839 satte C.V. Eckersberg de fine linjer, der blev til en enkel skitse. 180 år efter har den fået nyt liv. Den er klæbet op på syrefrit papir, rammet ind i egetræ og museumsglas, og hængt op på væggen i Skitsehandlen – en kunsthandel og udstillingssted, der ligger i Faaborgs brostensbelagte gader. 

På væggene hænger også et akvarelfarvet får af Fynbomaleren Peter Hansen, en Skovgaard-skitse af, hvordan lyset rammer en sanglærke og Wenzel Tornøes undersøgelse af en albue og arm. Små nedslag i kunsthistorien skabt med blyant og papir. Fra guldaldermalernes underviser Eckersberg til geometriske Lundstrøm eller fabulerende Heerup og hele vejen frem til nutiden, hvor Martin Bigums tegninger eller Gudrun Hasles notesbøger er på midlertidig udstilling.

– Min ambition er at give almindelige mennesker mulighed for at købe original kunst til billige penge. En skitse med Eckersberg koster måske 7000 kroner, mens hans malerier ikke kan købes for penge. Der bliver jo skrevet om det i avisen, når et af hans malerier sælges for millioner, siger Theis Vallø Madsen, indehaver af Skitsehandlen og kunsthistoriker. 

Levende kunst

Han har forsket ved Aarhus Universitet, Kunsten Museum of Modern Art I Aalborg og senest på Faaborg Museum, hvor han arbejdede som post.doc, da han fik idéen til Skitsehandlen. 

– Udover at give folk mulighed for at købe deres egen bid af kunsthistorien, synes jeg også, at skitserne er federe. De er mere moderne, spontane og levende end malerier. Hvis man tager nogle af de gamle kunstnere, kan malerierne godt blive lidt stive i det. Måske fordi de bliver for overgjort. De bliver stoppet for sent. Eller fordi de bliver malet i en bestemt tid eller stil. Men på skitseblokken er der en frihed. Kunstneren er befriet fra ideen om, at der et publikum, der skal se det. Det er kun til dem selv, og den intimitet kan man fornemme. Det umiddelbare og det enkle er meget moderne. Og så kan vi alle sammen forholde os til materialerne. Papir og blyant. Vi har selv haft det i hånden, og selv om vi ikke har samme talent som de store kunstnere, gør det, at vi kan forbinde os med det, siger han. 

På museerne, hvor Theis Vallø Madsen har arbejdet, findes masser af skitser og tegninger i grafiksamlingerne. De bliver dog sjældent vist frem, fordi malerierne betragtes som det primære og endelige produkt, som publikum kommer for at se. Nogle gange får forarbejderne med pen og papir en pædagogisk plads i montreer for at vise, hvordan kunstneren er kommet frem til det færdige maleri. Men i Skitsehandlen bliver skitsen og tegningen ophøjet til et værk i sig selv. Det fortjener de, mener Theis Vallø Madsen.

– Skitserne indeholder en masse liv, og det synes jeg ikke at museerne er gode nok til at vise. Jeg begyndte at samle på skitser, også fordi jeg selv tegner og arbejder som illustrator og kan genkende den helt praktiske frustration over, at når man rentegner en god skitse, så er der noget, der ikke kommer med over.

Dør det lidt?

– Ja, det dør. Der sker et eller andet. Det er noget, som kunstnere i hele kunsthistorien har brokket sig over og været frustreret over. Den historie, synes jeg, manglede at blive fortalt. Det er et indblik i den kunstneriske proces. Der er fejl og forsøg. Der er intet skjult i skitserne. Og den autenticitet og ærlighed tiltaler mange, siger han. 

Nærvær og ro

Der er fordybelser i skygger. Meditationer over mønstre. Ansigter og udtryk, der gentages indtil kunstneren er tilfreds. Alle på papir, der har forskellige nuancer farvet af tid, sol og fugt. I Skitsehandlens indramning bliver også fejlene, skjolderne og de bukkede hjørner en del af historien. Derfor gør Theis Vallø Madsen ikke noget for at skjule flossede kanter, når han indrammer tegningerne. 

Bagerst i galleriet har han indrettet sit værksted. Her redder han skitser, der i århundrede har ligget i mapper og været udsat for lidt af hvert. De bliver tappet op på syrefritpapir og placeret midt i dybe passepartouter. Helst bruger han museumsglas, der holder uv-stråler ude og skåner de sarte papir, der skal bevares unde ordentlige forhold. Og rammerne er sorte og hvide eller af råt egetræ. Enkelt og moderne ligesom skitserne, der ikke skal overdøves.

– Da jeg arbejdede som forsker savnede jeg at være tæt på kunsten. Det lyder måske lidt paradoksalt, når man hver dag går på arbejde på et museum, men jeg brugte det meste af min tid foran en computer med et word-dokument på skærmen. Jeg havde et dogme om, at jeg hver dag skulle ud i samlingen og kigge på mindst et billede. Men det skete ikke altid. Nu har jeg hænderne i kunsten hver dag, siger kunsthistorikeren, der har forsket i nærvær i kunsten.

Nærvær og fordybelse hænger godt sammen med de mange skitser og tegninger. For det er stilfærdig, nedtonet kunst, der ikke skriger på opmærksomhed. Omvendt skal man selv vende blikket mod skitserne og give dem tid. 

– De kræver, at vi giver dem opmærksomhed. Der er rigeligt med ting, der råber efter os og overdøver vores tanker. Der er en ro og en umiddelbarhed over skitserne. Og det har vi brug for, siger han. 


Fakta: Skitsehandlen

Skitsehandlen ligger på Torvet 3 i Faaborg og på hjemmesiden skitsehandlen.dk, hvor man kan gå på opdagelse i tegninger, skitser og plakater. 

Butikkens faste åbningstider er torsdag og fredag fra klokken 12 -16 og lørdag  klokken 10 – 14. I butikken er der skitsehandel, værksted og skiftende udstillinger med nutidige kunstnere, som er åbne og gratis for alle. 

Fra 5. december 2020 – 30. januar 2021 kan man opleve Per Adolfsens landskabstegninger. 

Per Adolfsen er en dansk billedkunstner bosat i udkanten af Odense. Samtidig med sin udstilling i Skitsehandlen har kunstneren også solo-udstilling på 532 Gallery Thomas Jaeckel i New York og en del af en gruppeudstillinger i Shanghai og København. Han har tidligere udstillet bl.a. i USA, Holland, Tyskland, Sverige og Kina.


Artiklen blev bragt i Jysk Fynske Mediers magasin “Teater, koncerter, museer” 29. november 2020. 

Skitsehandlen