Blachman har skabt stolen, som Arne, Børge og Wegner overså

Som skilsmissefar føler Thomas Blachman, at måltiderne hver anden uge er så vigtige, at han har designet en børnestol, der skaber ro og samtaler i øjenhøjde over spisebordet. Blachman har altid omgivet sig med æstetisk og klogt design, siden han blev undfanget i en Wegner-lænestol.

– Jeg er jo fantast. Jeg tror, at sådan en stol kan være samfundsomstyrtende. At der kan komme en hel ny generation ud, som er blevet lyttet til, og som kender sig selv af samme grund, siger Thomas Blachman.

Musikeren, X Factor-dommeren og nu designeren af en børnestol står og laver kaffe i sit åbne køkken. Han sender nærmest forelskede blikke, der hen over et blåt gulvtæppe rammer en høj stol i lyst egetræ og med tremmeryg.

“I øjenhøjde-stolen” hedder Blachmans design, som både stikker ud og passer til teaktræsstolene omkring husbådens spisebord.

Børnestolen er den konkrete løsning på et problem, som opstod omkring familiens spisebord i de få, vigtige timer, hvor Thomas Blachman var samlet med sine børn: Ramona på 11 år og Henry på 17.

– Jeg kunne ikke forstå, hvad fanden der var galt. Hvorfor gik der hele tiden hul på koncentrationen omkring bordet? Vi glæder os jo til at se vores børn efter en hel dag og gør os umage og laver mad, der skal nydes, mens vi snakker sammen. Men børnene sad og skøjtede rundt på voksenstolene, da de var færdig med Tripp Trapp’en, siger Thomas Blachman.

– Vi sidder alle sammen og siger til vores børn, at de skal sidde ordentligt. Det er sådan noget social præstationsangst, for sidder de så også sådan inde hos naboen. Men sandheden gik op for mig, og det er, at de kan jo ikke sidde ordentligt på en voksenstol. Benene svæver over jorden, de kan ikke komme tilbage med numsen, og de ligger til sidst med hovedet ud over armlænet. Så jeg eksperimenterede med at sætte Ramona op på nogle bøger, og det var magisk, fortæller han.

Det tog ham et par uger at konvertere stablen af bøger til en design-idé. Sammen med designeren Rune Bruun Johansen skabte han stolen, der er shaker-inspireret enkel, nordisk i sit egetræsudseende og formet af funktionerne, den skulle indeholde.

Pressefoto: Casper Sejersen.

Sædet er vendt 45 grader, så benene lettere falder ned, og børnene sidder med ret ryg. Den høje stol, der kan indstilles efter barnets højde, gør, at man sidder helt oppe under bordpladen og derfor kan kigge sine voksne direkte i øjnene.

Mellem stolens ben er nogle tværpinde, som barnefødderne kan hvile på, indtil de kan nå jorden. Og albuer og arme kan støtte på det kantede armlæn. Selv om Blachman mener, at funktionerne har dikteret formen, er der truffet nogle klare valg.

De gør, at “I øjenhøjde-stolen” passer ind i traditionen af nordiske designmøbler. De runde ben minder om Y-stolen, der er så ualmindelig populær for tiden. Sædet vender med spidsen ind mod bordet, som Wegners hjertestol også gjorde det. Og tremmerne i ryglænet sender referencer til Volthers FDB-stole, der er landets mest solgte spisebordsstol gennem tiderne.

Det gode selskab
Møbeldesign er også allestedsnærværende i Thomas Blachmans husbåd. Koglen lyser op i midten af det, der tidligere var et færgedæk, men som nu er stue, kontor og musikstudie i ét. Skarpe klatter af orange, grøn og gul komplementerer det blå væg til væg-tæppe, han netop har fået lagt hen over de larmende trægulve. Og mellem farverne står møbler af læder og lækkert patineret træ.

– Design er voksne menneskers begavede selskab. At jeg kan se, at der er en, der har tænkt over tingene. Jeg er vokset op med det. Rygtet vil vide, at jeg blev undfanget i en Wegner Flaglinestol. Og som barn sad jeg og stirrede på PH-lampen, som var et rumskib, der hang over bordet. Det var et spændende møde med modernismen, og det var bare så fedt. Men i dag har vi jo stirret os blinde på den, siger han.

– Det æstetiske betyder helt vildt meget. Jeg har lige fået væg til væg-gulvtæppe. Det har fuldstændigt ændret mit liv. Jeg har fået fred og ro i sjælen. Jeg kunne bare mærke, at jeg savnede at have sådan et tæppe, for jeg har gået på trægulve hele mit liv. Og lyden, når man går, bang, bang, bang, bang … men tæppet er lydløst. Det giver sådan en ro, og så er er farven helt ambient, siger Thomas Blachman.

Det begavede selskab, som Thomas Blachman omgiver sig med på sin husbåd, har tænkt mange tanker om smukke ting, om demokratisk design og om tilgængelighed. Men der er ingen af dem, der har lavet stole til præ-teenagere, der sidder uroligt og sparker med benene under bordet.

– Man kan sige meget om alle de andre stole, der findes, men der findes ingen med lige den her intention. Så den har de altså overset, Arne, Børge, Wegner og alle de andre, siger han.

Samtaler i børnehøjde
Intentionen er at komme i øjenhøjde med sine børn og skabe grobund for samtaler og familiesamvær. Det er især omkring de vigtige aftensmåltider, hvor familien samles, at børnestolen skal udøve sin funktion.

– Der er to timer om dagen, hvor vi skal se hinanden i familien. Hvor vi griner, lytter og fortæller hinanden, hvad der sker. Men en samtale er ikke noget, der opstår ud af det blå. Den skal vi ind i gennem forskellige korridorer af koncentration. Tænk på alle de samtaler, vi går glip af, når vi bare sidder og siger, at de skal sidde ordentligt, siger han.

– Hvis du endda ovenikøbet kun har dine børn halvdelen af tiden, som jeg har det. Syv-syv. Så er det nogle vigtige måltider. Jeg skal ikke gå glip af noget. Det er en kæmpe nederlagsfølelse, hvis et måltid går galt, og folk går ind på hver deres værelse. Det er jo en lille tragedie i hverdagen, mener Thomas Blachman.

– Har du og dine børn prøvet stolen af?

– Ja, og det virker helt sindssygt. Jeg tror, folk vil tænke, det var lige godt satans, at når de får deres barn derop, giver det en fornyet værdighed. Det er at tale til sit barn på en anden måde. Man inviterer jo hele barnets univers op til en selv og på den måde ihukommer, hvad det vil sige at være et barn, siger han.


I ØJENHØJDE-STOLEN
“I øjenhøjde-stolen” er skabt af Thomas Blachman i samarbejde med Rune Bruun Johansen, Kristian Nyholm og Jacob Wildschiødtz.Den er produceret i 150 eksemplarer og finansieret af Blachman selv. Er efterspørgslen større, laver han flere, men så vil der være længere leveringstid på stolene.

Stolen er lavet af egetræ, og sædet er beklædt med enten stof fra Kvadrat eller læder fra Sørensen Læder.

Stolen koster 2450 kroner med stofsæde og kan købes i Illums Bolighus og på hjemmesiden www.iojenhojdestolen.dk.

Den blev lanceret 1. november 2018.


Artiklen blev bragt i Jysk Fynske Mediers Magasinet Søndag 4. november 2018 og på fyens.dk 1. november. Foto i toppen er et pressefoto af Casper Sejersen. 

Blachmans børnestol